Únor 2008

Quarter horse

9. února 2008 v 18:17 | Lenishek :) |  Quarter horse

Úvodem...
Americký honácký kůň, krátce zvaný quarter, ale leckdy popisovaný s nadsázkou jako slavný nebo proslulý koloniální čtvrtkařský závodník, se poprvé v chovu objevil v 17. století ve Virginii a v dalších osadách východního pobřeží. Tento vysoce vyhraněný typ je vedle morgana nejstarším americkým plemenem. Ve skutečnosti je sice starší než morgan, který se objevil až koncem 18. století, ale morgan je nejstarší doložené plemeno. Registr morganů byl poprvé zveřejněn v roce 1894, kdežto Americká asociace pro quartery se ustavila teprve v letech 1940 - 1941...

Vysvětlení názvu:
Plemeno dostalo název podle dostihu na čtvrt míle, kterým se bavili jeho chovatelé ve volných chvílích...

Původ a historie:
První osadníci v Novém světě zdědili koně, dovezené španělskými kolonizátory. Tehdy žila ve stádech směs španělských plemen, berberů a arabů, která se vytvořila na Iberském poloostrově během dlouhé islámské okupace. Tito koně tvořili základnu s velkými možnostmi. Když došlo ke křížení s koňmi dovezenými z Anglie, stali se základem pro nově vytvořené plemeno - amerického quartera.
První významný dovoz anglických koní do Virginie představoval lodní náklad, který dorazil v roce 1611 se 17 hřebci a klisnami. Tito koně patřili vesměs k anglickým "závodním koním", jež vytvořili kmenové stádo pro anglického plnokrevníka, který se ovšem vyvinul podstatně později. Dá se předpokládat, že tito koně byli příbuzní dnes již vyhynulým gallowayům, rychlým ponyům ze severní Británie, z kraje mezi Nithesdalem a Mullem of Galloway. Patrně zde měl svůj podíl i irský hobby, předek connemary ze západního Irska.
Quarter tedy vzešel ze směsi různých plemen, ale přitom je mimořádný svou robustní zavalitou postavou - v kohoutku měří kolem 152 cm a vyznačuje se neobyčejně svalnatými stehny.
Tito koně se používali k mnoha účelům - k práci na ranči, k objíždění stád, k tahání nákladů zboží nebo dřeva i k zápřeži do kočáru o nedělích a konečně i k jízdě. K dovršení všech kladů to byli koně skromní, spokojení s nevelkými dávkami běžného krmiva.
Přesto, že byl tak všestranný, angličtí osadníci mající zálibu ve sportu si nejvíc cenili jeho sprintu na malé vzdálenosti po výbušném startu. Koně závodili na trati dlouhé kolem 400 metrů (čtvrt míle) buď po stezce vysekané v křoví nebo na stejnou vzdálenost po cestách mezi plantážemi, popřípadě na vesnické ulici. Právě díky těmto podnikům dostal přízvisko "quarter horse" nebo "quarter-miler".
Silné a svalnaté tělo bylo přímo ideální pro tuto formu dostihu. Od roku 1656 se dostihy quarterů ve Virginii stabilizovaly a staly se natolik oblíbenými, že se plemeno začalo považovat za nejrychlejšího běžce na krátkých tratích. Později, když byl do USA dovezen plnokrevník, se začaly stavět oválné závodní dráhy a zavedly se také dostihy na delší tratě. Výsledkem bylo, že popularita čtvrtmílových sprintů upadla a za krátký čas byly tyto dostihy ve východních státech zcela zrušeny - nyní jsou však dostihy quarterů opět populární.
Quarter se přestěhoval na západ, kde z něj rychlost, vyváženost a obratnost udělaly dokonalého kovbojského koně. Pohyboval se tak rychle, že se o něm říkalo, že se v plném trysku "dokáže obrátit na čtyráku a ještě vám vrátí drobné". Plemeno vynikalo při práci na dobytčích stezkách a také v tradičních disciplínách rodea.
Existuje celkem dvanáct hlavních rodů quartera, jejichž kořeny tkví ve dvou nejdůležitějších hřebcích - zakladatelích tohoto plemene - byli to Janus a Sir Archy. Janus, kůň dovezený z Anglie, uhynul v roce 1780 a svým stejnojmenným synem založil velkou linii Printer, která je dodnes jednou z nejvýznamnějších. Sir Archy, syn vítěze prvního anglického dervy Diomeda, se podílel také na vzniku amerického jezdeckého koně. Od něj lze sledovat rody Shiloh, Old Billy, Steel Dust a Cold Deck a také dva nejlepší a nejdůležitější plemeníky 20. století, Joe Baileye a Petera Mc Cue, jeho potomky.
Díky svým kvalitám se quarter rozšířil po celém území USA a jako kovbojský kůň se stal nejpopulárnějším plemenem na světě. Jeho plemenná kniha má také největší počet zápisů, 3,7 milionů jedinců. Quarter se chová kromě USA v dalších 40 státech všech kontinentů.

Popis a charakteristika:
Tento sprinter mezi koňmi dosahuje výšky v kohoutku 145 - 163 cm. Quarter nemá, anebo nemusí mít tak dlouhou hlavu jako plnokrevník. Hlava je spíše krátká a široká, s malým chřípím a v každém případě ušlechtilá. Oči jsou velké a jsou posazeny poměrně daleko od sebe, uši jsou středně velké a pohyblivé. Hlava nasedá na krk v úhlu 45°. Žuchvy nesmějí být široké. Krk je dost dlouhý, pružný, nesmí být obloukovitý ani mít tukový hřebem - to by stěžovalo práci. Kohoutek je vynikající pro jezdeckého koně, je výrazný a sedlo drží pevně na místě. Tělo je kompaktní, hrudník široký a hluboký, hřbet krátký, silný. Trup je harmonický, hloubkové a šířkové rozměry hrudníku jsou optimální. Žebra jsou vyklenutá. Těžká svalnatá stehna a bérce dodávají zvířeti robustní vzhled, jenž je pro plemeno typický. Ovšem kříženci s plnokrevníkem už tento znak mají silně potlačen. Záď je typicky těžká, svalnatá, dostatečně hluboká a široká. Kupodivu štíhlé nohy jsou suché, čisté, mají velmi kvalitní klouby a krátké spěnky. Karpální klouby jsou široké, ploché a nízko nasazené. Je důležité, aby spěnky byly šikmé - asi 45° - rovné spěnky by totiž nevydržely dynamický pohyb tohoto plemene. Stehenní kost je velmi hluboká - je to nejširší část těla. Břicho je delší než než hřbet a nesmí být příliš vpadnuté, aby nenarušilo kompaktní linii obrysu. Kopyta jsou kulatá a otevřená. Běžná barva je ryzá, ale přijatelný je jakýkoliv jednobarevný odstín.

Povaha:
Honáčtí koně mají vrozený "kravský smysl" a jsou schopni předvídat pohyby dobytka. Plemeno je známo svou příjemnou povahou a ušlechtilostí a proto se používá pro celou řadu činností.

Využití:
Původně všestranný kůň se stal specialistou na práci s dobytkem, protože má úžasná smysl pro rovnováhu, obratnost a cit pro zacházení se zvířaty. Dnes se předvádí při rodeu a stále soutěží na krátkých tratích. Je to oblíbený kůň pro terénní a rekreační ježdění. Dostihy quarterů jsou dnes v USA stále populárnější a výhry často dokonce přesahují ceny z dostihů plnokrevníků. Tyto dostihy také přispěly k většímu počtu křížení s plnokrevníky, ovšem plemeno tak ztrácí svůj "buldočí" charakter. Dnes honácký kůň zažívá velkou renesanci ve westernovém stylu soutěží, jako jsou závody kolem barelů atd.

Organizace:
American Quarter Horse Association P. O. Box 200 Amarillo, TX 79168-0001 USA Webová stránka: www.aqha.com

Někteří z vynikajících quarterů:

WIMPY
Wimpy byl chován na King Ranch v Kingsville v Texasu. Roku 1941 se stal šampionem hřebců. Stal se nesmrtelným ve světě qarterů a bylo mu přiděleno číslo 1 v registru AQHA. Byl vynikajícím plemeníkem, jehož potomky byli výborní hřebci i klisny. Během svého pobytu na King Ranch zplodil 170 hříbat, která byla zaregistrována v AQHA.

KING
King je považován za největšího koně své doby. Stal se jedním ze"základních kamenů" chovu qarterů. Založil dynastii - dal 20 AQHA šampionů a mhoho dalších významných koní tohoto plemene. King uhynul roku 1958 na srdeční infarkt. Dnes Kingovy potomky najdeme v jeho třetí, čtvrté a páté genaraci. Podle tohoto koně byl stanoven i standard plemene užívaný po celé desetiletí.

LEO
V ranných letech chovu amerického quartera byl Leol znám především jako neuvěřitelně rychlý kůň. Pozděj získal pověst vynikajícího otce. Mezi jeho potomstvem bylo mnoho špičkových koní. Nikdo to neví jistě, ale Leo údajně zvítězil ve 20 z 22 dostihů jeho kariéry. Ať je to pravda nebo ne, Leo zůstane hřebcem, který především obohatil a vylepšil chov quartera.

DOC BAR
Ačkoli Doc Bar (matka: Dandy Doll, otec: Lignting Bar) nebyl chován jako kůň pro práci s dobytkem, způsobil převrat v chovu koní k tomuto účelu. Doc Bar se byl chován s předpokladem rychlosti v dostizích, ale vyhrál pouze 95 dolarů ve čtyřech startech. Sice nebyl dobrý v dostizích, ukázal se jako vynikající otec, jehož potomci zářili v cuttingu, ale i v reiningu či western pleasure.

GO MAN GO
Go Man Go ovládat dostihovou scénu amerických qarterů tak jako žádný jiný qarter v historii. Vhodně pojmenovaný Go Man Go (Do toho!) se narodil roku 1953 a ačkoli žádný z jeho rodičů nezávodil, on sám brzy na dráze prokázal, že má schopnosti šampióna. Ve své kariéře Go Man Go vyhrál mnoho dostihů. 3x byl jmenován šampionem a získal mnoho dalších titulů. Vytvořil také spoustu světových rekordů. Bezesporu je jedním z největších koní ve světě dostihů qarterů.

EASY JET
Snad žádný závodní americký quarter neměl velkolepější a diskutabilnější dostihovou kariéru než právě Easy Jet. Během své dvouleté sezóny vyběhl do závodu 26 krát, což je velmi vysoký počet na tak mladého koně. Navzdory kritice však 22 z těchto závodů vyhrál a stal se šampionem 2-letých hřebců. Na dráhu se vrátil znovu jako tříletý opět s velikými úspěchy a stal se šampionem 3-letých hřebců. Z dostihové dráhy odešel s 38 dostihy na kontě, ve kterých získal 27 prvních míst, 7 druhých a dvě třetí. Jako plemeník byl Easy Jet stejně působivý. Ke konci roku 1993 jeho přímé potomstvo vydělalo na dráze více než 25 milionů dolarů. Easy Jet zplodil více než 1 500 hříbat…

DASH FOR CASH
Dash For Cash je pravděpodobně největší dostihový kůň v historii dostihů qarterů. Jeho statistiky mluví za vše. V letech 1976 a 1977 se stal světovým šampiónem a vyběhl dva traťové rekordy. Vyhrál 21 z 25 startů. Doběhl na prvním nebo druhém místě ve všech dostizích, ve kterých startoval kromě jednoho. Zplodil 1 353 hříbat a tím se stal žijící legendou. Jeho potomstvo vydělalo na dráze více než 37 milionů dolarů.

REFRIGERATOR
S výdělkem 2 126 309 dolarů během své dostihové kariéry je Refrigerator jediným koněm v historii dostihů qarterů, který překročil hranici 2 milónů dolarů na výhrách. V šesti sezónách tento valach vyhrál 22 z 36 závodů.

Filmové hvězdy z řad quarterů:

PLAIN JUSTIN BAR - film Tanec s vlky
Valach Plain Justin Bar byl vybrán pro roli koně "Cisco" ve slavném filmu Tanec s vlky s Kevinem Costnerem v hlavní roli. Plain Justin Bar přesně zapadl do role věrného přítele, který však ve filmu umírá. Zvířata umírající ve filmech vždy dokážou dojmout diváky až k slzám...

DOCS KEEPIN TIME - filmy Černý krasavec, Černý hřebec
Mezi milovníky koní jsou čtyřnohé hvězdy často populárnější než jejich lidské protipóly. To je zajisté případ amerického quartera Docs Keepin Time, hvězdy filmu Černý krasavec. Hřebec se stal z neúspěšného dostihového koně nejvyhledávanějším koňským umělcem. Během natáčení musel zahrát mnoho pádů, práci bez jezdce a dokonce i přikyvování a otřásání se. Jedna zvláště komplikovaná scéna byla, když Černý krasavec zůstal uvězněný v hořící stáji. Byl potřen speciálním ohnivzdorným gelem. Kromě Černého krasavce hrál i Blacka (Černého) v populární sérii Černý hřebec, která diváky zvláště chytla za srdce. Zahrál si také roli Gullivera ve filmu Zaříkávač koní Roberta Redforda.

HIGHTOWER - film Zaříkávač koní
Na jaře roku 1998 se v kinech objevil jeden z nejnáročnějších filmů s koňmi v hlavních rolích za poslední roky - Zaříkávač koní. Ve filmu se objevilo 17 různý quarterů, hlavní roli Pilgrima ztvárnil neregistrovaný quarter Hightover. Role vyžadovala koně dokonale zvyklého na ruch spojený s natáčením filmu a Hightower tyto požadavky dokonale splňoval


Njevyšší kůň na světě

9. února 2008 v 18:15 | Lenishek :) |  Zajímavosti
NEJVYŠÍM KONĚM NA SVĚTĚ...
... byl černý valach Goliath, který měřil 6 stop 19 pěstí 5 palců (= cca 3, 89 m). Goliath neměl lehký život. Kvůli své výšce byl využíván k práci již od jednoho roku stáří, což zanechalo velké následky a ve stáří trpěl arthritidou a revmatem kloubů. V roce 1981 nalezl přízeň mimořádného charakteru, Haryho Ransona, který po mnoho let působil jako hlava "Horseman at Young's in Wandsworth". Harry našel Goliatha, když mu byly čtyři roky, ve velmi špatné kondici, avšak stále v jeho očích viděl jiskru jedinečného koně. Harry zariskoval a uvedl Goliatha mezi světové známý tým černých Shirských koní. Risk vyšel a Goliath oslňoval davy všude, kde se objevil. Vynikal výjimečným charakterem a úžasnou pamětí. V posledních letech Goliath pobýval v Northcote Heavy Horse Sanctuary (útočiště pro chladnokrevné koně) nedaleko Spilsby v Lincolnshiru, kde pečují o koně s velkými problémy. Goliath měl obrovské množství "adoptivních rodin" v Británii, Francii a Španělsku, které bojovaly za zlepšení jeho bídného zdravotního stavu. Goliath nepatřil mezi všechny ty překrásné a ušlechtilé koně, kteří vítězí na prestižních soutěžích a splňují požadavky současného trendu. Byl velmi praktický, mírumilovný, pracovitý, ryzího charakteru. Opravdu jeden z milionu. Zemřel 20. června 2001.

Jídárenské cviky

9. února 2008 v 18:11 | Lenishek :) |  Výstroj koně

Jízdárenské cviky


Pravidla jízdy na jízdárně
základní směr je na levou ruku, dovnitř se vyhýbá ten, kdo jezdí na pravé ruce
rychlejší chod je na stěně jízdárny, pomalejší směrem do středu jízdárny
předjíždíme po vnitřní straně
Jízdárenské cviky
  • Vyjíždění rohů jízdárny
    • Krok - čtvrtkruh o poloměru 3 m.
    • Klus, cval - čtvrtkruh o poloměru 6 m a více (podle rychlosti chodu).
    • Rohy jízdárny musí být řádně vyjížděny!
  • Půl jízdárny (na levou ruku, na dlouhé stěně na pravou ruku)
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Začátek je ve středu dlouhé stěny.
    • Koně přivádíme do obratu asi o tři kroky dříve, než jsme v písmeni (viz. projíždění rohů).
  • Za prvním jezdcem obrat vlevo
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Začátek na dlouhé stěně v písmeni, (pokud je jízdárna opatřena písmeny), jinak odkudkoliv z dlouhé stěny.
    • Jezdci jezdí za sebou. (Změna směru je čárkovaně.)
  • Obrat vlevo (na protější stěně na pravou ruku)
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Obdobné jako při "obratu".
    • Poslední jezdec se stává prvním, pokud nedošlo ke změně směru.
    • Jezdci jezdí vedle sebe.
  • Malý kruh
    • krok, klus, cval
    • Průměr zpravidla 6-10 m.
    • Pokud nebyl určen počet kruhů, jezdí se pouze jednou.
    • Začátek i konec na dlouhé stěně v písmenech, pokud jsou vyznačena.
  • Velký kruh
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Průměr 20 m, "dotýkáme" se dlouhých stěn.
    • Začátek a konec ve středech krátkých stěn.
    • Jezdí se do odvolání nebo podle určeného počtu kruhů.
  • Kruhy změnit
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Možno velet na velkém kruhu.
    • Pokud jezdí jezdci na levou ruku, tak se při výměně kruhů jezdci míjejí pravýma rukama.
    • Pokud jezdí na pravou ruku, míjejí se levýma rukama.
  • V kruhu změnit směr
    • krok, klus
    • Začátek - nejvhodnější je ve středu krátké stěny.
    • První oblouk (průměr asi 10 m), převedení koně na opačnou ruku, druhý oblouk (průměr také 10 m).
  • Kruh zmenšit
    • krok, klus, cval
    • Začátek i konec libovolný.
    • Průměr nejmenšího kruhu 6-8 m.
    • Za stupňovitého přenášení váhy obracíme koně dovnitř pomocí vnitřní otěže za podpory vnější holeně.
  • Kruh zvětšit
    • krok, klus, cval
    • Začátek i konec libovolný.
    • Průměr velkého kruhu 10 m.
  • Ze středu (se změnou směru)
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Začátek i konec ve středech krátkých stěn. (Obrat viz. projíždění rohů)
    • Cvik je určen k samostatnému vedení koně jezdcem.
    • (Se změnou směru - čárkovaně)
  • Od stěny ke stěně
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Začátek i konec cviku je v krajních písmenech dlouhé stěny jízdárny.
    • Ve středu se jen přibližujeme písmeni X.
    • V lehkém klusu se nepřesedá. Jezdí se do odvolání.
  • Dvakrát od stěny ke stěně
    • krok, klus
    • Začátek i konec v krajních písmenech dlouhé stěny jízdárny.
    • Návěští před středem krátké stěny.
  • Na obou dlouhých stěnách od stěny ke stěně
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Obdobné jako cvik "od stěny ke stěně".
    • Návěští před středem krátké stěny.
  • Změnit směr
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Ve středu jízdárny si vyměníme držení bičíku, a v lehkém klusu změníme vysedání na druhou nohu.
    • Návěští před středy krátkých stěn.
  • Obloukem změnit směr
    • krok, klus, cval
    • Průměr oblouku 8-10 m.
    • Začátek v druhé polovině dlouhé stěny, z písmene (pokud jsou vyznačena).
    • Konec na dlouhé stěně.
    • Oblouk jako malý kruh.
  • Vlnovka o třech obloucích
    • krok, klus, lehký klus, cval
    • Začátek a konec ve středu krátké stěny.
    • Pomůcky obdobně jako na velkém kruhu.
    • Mezi oblouky 2-3 kroky rovně.
    • V lehkém klusu přesedáme na vnější nohu.
  • Vlnovka o pěti obloucích
    • krok, klus, lehký klus
    • Začátek a konec ve středu krátké stěny.
    • Pomůcky obdobně jako na malém kruhu.
    • Mezi oblouky 2-3 kroky rovně.
    • V lehkém klusu přesedání na vnější nohu.
  • Povely pro změnu chodů
  • Zastavit stát
  • Během 2-3 kroků zastavit kdekoliv.
  • Bez ohledu na rozestupy.
  • sed (mírný záklon), holeně (zadržující stisknutí), otěže (calá zádrž)
  • Přechod do zastavení
  • Vyrovnat rozestupy mezi koňmi na jízdárně a zastavit.
  • sed (mírný záklon), holeně (zadržující stisknutí), otěže (calá zádrž)
  • Krokem vchod
  • Většinou velen ze zastavení.
  • sed (postrčení), holeně (stisknutí), otěže (mírné povolení)
  • Přechod do kroku
  • Tento povel je velen jezdíme-li v klusu nebo cvalu.
  • sed (mírný záklon), holeně (stisknutí), otěže (poloviční zádrž)
  • Klus, Přechod do klusu
  • Jezdíme zásadně v plném sedu.
  • sed (postrčení), holeně (stisknutí), otěže (mírné povolení) - intenzivnější než pro vykročení krokem
  • Klus, lehký klus
  • Vysedáme na vnější přední nohu (vnitřní zadní).
  • sed (postrčení), holeně (stisknutí), otěže (mírné povolení) - intenzivnější než pro vykročení krokem
  • Cval, Nacválat
  • Pokud není řečeno jinak, jezdí se v plném sedu.
  • vnitřní holeň (pobídka na podbřišníku), zatížit vnitřní sedací kost, vnější holeň (za podbříšníkem přidrží záď), vnitřní otěž (ohýbá koně), vnější otěž (vede)
  • Stehenní sed
  • Může být velen v kroku, klusu i cvalu.
  • Jezdec je předkloněn, záda má rovná, rozkrok nad sedlem, holeně na podbřišníku, ruce podél krku (posouvají se vpřed po otěži), pohled je upřen kupředu.

Dámské sedlo

9. února 2008 v 18:09 | Lenishek :) |  Výstroj koně

Popis sedla


  • 1. fixační (horní) roh
  • 2. skokový (spodní) roh
  • 3. bočnice
  • 4. posedlí
  • 5. zadní rozsocha
  • 6. sedlové polštáře
  • 7. třmenový řemen
  • 8. třmen








Jak se do toho nezamotat :-)

  • 1. řemen k uzavření bočnice
  • 2. fixační (horní) roh
  • 3. skokový (spodní) roh
  • 4. řemení
  • 5. balanční řemen
  • 6. podbřišník
  • 7. řemen k uzavření bočnice
  • 8. bočnice
  • 9. opěra pro pravou nohu
  • 10. třmenový balanční řemen
  • 11. řemen k uzavření bočnice
  • 12. balanční řemen

kostra dámského sedla s jedním rohem - rok 1840

kostra dámského sedla se dvěma rohy - rok 1880
různé typy sedlových komor



1.špatně sedící sedlo 2.dobře sedící sedlo




Na obrázku 1. sedlo nesedí rovně na hřbetě koně a váha jezdkyně ho táhne k levé straně. Koni by tak mohly vzniknout nepříjemné otlaky kohoutku a hřbetu. Porovnejte s obrázkem 2. kde je sedlo posazeno správně a váha jezdce se tak rozloží rovnoměrně.




JAK SEDĚT

Nejprve by asi měla být kapitola "jak vylézt.." Takže alespoň stručně: Zpočátku je asi nejsnažší nechat se do sedla klasicky "vyhodit" a sednout si nejprve obkročmo. Po té dejte levou nohu do třmenu pro získání jistoty a pravou vsuňte pod horní (fixační) roh. Jak snadné.. :-) Pokud se chystáte usednout do sedla v kostýmku nebo sukni, je třeba si sednout nejprve na levý bok sedla, porovnat sukni a pak přehodit pravou nohu pod rohem vlevo. Napoprvé si určitě přizvěte spoustu asistentů (na držení koně, sukně, Vás a pod.) rozhodně je využijete.
Správný sed
Pravá noha je posazena na horním (fixačním) rohu sedla, levá se zasune pod spodní roh. Tato část sedla je uzpůsobena tak, aby se o ni mohla jezdkyně pevně opírat a neztratila rovnováhu. Na poloze pravé nohy záleží, zda máte dobrý a bezpečný sed. Nesnažte se pevně držet levou nohou, kterou jste vklínili pod spodní roh - to k ničemu nevede a navíc je to nebezpečné. Mnohé chyby vznikají právě proto, že jezdec drží levou nohu ve špatné pozici, potom se v důsledku toho pootočí v sedle a tím pochopitelně docílí jen to, že vyvede koně z rovnováhy.
Pokud při ježdění hodně napínáte levou nohu, měli byste jezdit často bez třmenu. Snažte se držet levou patu stále co nejníže a veškerou svou pozornost soustřeďte na správnou polohu pravé nohy. jakmile máte pocit, že se váš sed zlepšil, dejte nohu zpět do třmenu.



SKÁKÁNÍ V DS

Pokud jste ještě nikdy nejeli v dámském sedu bude Vám skákání v dámském sedle připadat velmi těžké. Nejsou-li však překážky příliš vysoké, může tak jezdec (spíše jezdkyně :-)v pohodě i bezpečně skákat. Skáčete-li v dámském sedle poprvé, určitě byste si měli nechat poradit od zkušeného jezdce. ten Vás bude jednak usměrňovat a navíc Vám může poskytnout velmi užitečné rady a tipy.
Skákání v ds vyžaduje v porovnání se skákáním v normálním sedle mimořádně výrazný smysl pro rovnováhu a obratnost, protože při skoku je třeba se předklonit daleko přes pravou nohu.
Je samozřejmé, že při skákání v dámském sedu nemáte k dispozici stejné možnosti jako v sedu obkročmém. Nemůžete působit na koně pravou holení, proto bezpodmínečně potřebujete bičík. Když se kůň vzepře a odmítne skákat, bývá pro jezdkyni v ds nanejvýše obtížné udržet rovnováhu.
Při tomto způsobu skákání zůstává jezdec sedět v sedle, což koně pochopitelně trochu ruší. Důležitým předpokladem úspěchu je tedy kůň, který je speciálně cvičen na jízdu v dámském sedle. Navíc je potřebné aby byl klidný a spolehlivý..
Při skákání v ds musíte naklonit trup dopředu, aniž byste přitom přešli do lehkého sedu. Troch to připomíná, jako kdybyste skákali bez sedla. Čím výše skáčete tím víc se musíte předklonit. Jakmile kůň odskočí, nakloňte trup dopředu, ale neopírejte se ani moc doprava, ani příliš doleva to by koně vyvedlo z rovnováhy.
Dokud je kůň nad překážkou, musíte stále nechat trup nakloněný dopředu abyste plynule sledovali pohyb koně. Tento způsob držení, při kterém přenesete váhu dopředu, jednak odlehčuje hřbet koně a kromě toho podpoří sílu jeho odrazu i rychlost s jakou se přenese přes překážku.
Jakmile kůň natáhne nohy před doskokem, pomalu trup napřimujte. Ruce vraťte do jejich výchozí pozice a zároveň stále udržujte rovnoměrný kontakt s koňskou hubou. Je důležité, abyste zůstávali se svým koněm ve správném rytmu. Dbejte na to, abyste mu nedopadali příliš ztěžka na hřbet nebo ho netahali za hubu, když se přidržíte otěží, některé citlivější koníky to časem znechutí a přestanou spolupracovat.




GALERIE DÁMSKÝCH SEDEL


Připravila jsem pro Vás malou galerii dámských sedel abyste se mohli pokochat jejich krásou a různými sedlářskými styly, vzhledem k tomu, že ds byla a jsou většinou šita přímo na dámu, tak alespoň v historii byl co kus to originál.




Kreativita některých současných sedlářů nezná mezí...




Něco pro milovníky westernu...



A zase ta kreativita...

zdroj: http://www.damskajizda.blackriders.info/sedla.htm

F

9. února 2008 v 18:06 | Lenishek :) |  Jména koní
Fidorka
Fuksa
Fatyma
Funny
Fedra
Fortuna
Fair - Lady
Fiesta
Fauna
Figaro
Famus
Falun
Furioso
Figaro
Fellow
Fantom
Fair
Flanagan
Ferevel
Fresco
Forint
Falzakapa
Frodo
Flesh
Falco
Flamengo
Fugi
Faraday
Fido
Final
Fabio
Fabiola
Fair Maiden
Fairy Glamor
Faith
Faithful
Falcon
Falcor
Falla
Fallacy
Falling Leaves
Fame & Fortune
Fancy
Fancy Mover
Fancy Pants
Fancy Widow Maker
Fancyface
Fandango
Fantasia
Fantasy
Fantsi
Fanul
Fara
Faraway Kingdom
Farnley
Faruq
Faster than Light
Fasterthanu
Fat Boy Slim
Fat Chance Cinnamon
Fawny
Fay
Fearghus
Fearless Flames
Feather
Feather Canyon
Feather Trader
Feature Presentation
Fedora
Feels like gold
Felena
Felicity
Feline
Felix
Felta
Fencer
Fergie
Fergus
Fern
Ferngully
Ferris
Festive
Festus
Feuer Engel
Fiddle Dee-Dee
Fidget
Fidler
Fiesta
Fight For Flash
Figure Eight
Filly
Final Destination
Final Episode
Final Fantasy
Finders Keepers
Fine Design
Fine 'n' Dandy
Fine Tune
Finnigan
Fiona
Fire
Fire Ball
Fire Balls
Fire Foot
Firebolt
Firecracker
Firefly
Firenze
Firey Devil
First Class
First Night
First Rose
First-Rate
Fitz
Five-Star
Five-to-get-ready
Fixious
Fizz
Flag
Flagrant Delit
Flamboyant Mistress
Flame
Flames
Flaming Ace
Flaming Glory
Flaming Heart
Flare
Flare Extraordinaire
Flash
Flash By
Flash in the Sky
Flash of Light
Flashdance
Fleck of gold
Fleet
Fleet Goddess
Fleet Street
Flicka
Flicker
Flight Leader
Flint
Flipper
Fliss
Flopsy
Florence
Flower
Floyd
Flurry
Fly Away
Fly Me To The Moon
Fly o Free
Fly-By-Me
Flyer
Flyers Wing
Flying Beauty
Flying Colours
Flying Expectations
Flying Sparkels
Flying Trapeze
Flyte
Folly
Fonzie
Footloose
Footsie
Foreign Affair
Forest
Forest Gump
Forest Runner
Forever (fill in blank)
Forever Bliss
Forte
Fortunate
Fortune Cookie
Forty-four
Foudre Rouge
Four Leaf Clover
Fox
Fox Fire
Fox Trot
Foxtail
Foxtrot
Foxy
Foxy Lady
Frankie
Franklin
Freak
Freaker
Freckled Warrior
Freckles
Fred
Freddie
Freddy
Free Verse
Freedom
Freedom's Call
Freedoms Fire
Freedoms Flame
Freesia
FreeZee
Fresco
Fressa
Frezette
Friday
Frilly
Frima
Frimousse
Frisco
Frisky Whiskey
Frith
Frizzy-Liz
Frodo
Frolic
Frosted
Frosty
FrostyJumper
FrostyKing
Frozen Motion
Fudge
Fuerte
Furiette
Fury
Fuzzy